E-utbildningen Rätt bemanning för verksamhetens behov, går igenom grunderna i arbetet med omställning. När en arbetsgivare ska göra en omställning, det vill säga förändra organisationen på ett sätt som påverkar personalen, uppstår ofta många frågor. Hur går omställningen till? I vilken ordning behöver vi förhandla, ta beslut och informera? Hur gör jag en riskbedömning inför ändring?
Innehåll
Utbildningen består av filmer, text- och bildpresentationer samt ett antal övningar. Du har tillgång till utbildningen i 12 månader och genomför den vid din dator eller surfplatta när det passar dig.
Arbetsgivaren har skapat en processkarta för omställning i Svenska kyrkan. Den innehåller sju olika faser. Faserna innehåller i sin tur olika aktiviteter, det vill säga åtgärder som arbetsgivaren behöver vidta. Under utbildningen går vi igenom processkartans olika faser och dess aktiviteter. Exempel på sådant som behandlas under e-utbildningen är:
- Proaktiva åtgärder inför omställning
- Förberedelser inför en omställningsprocess
- Så genomför du en omställning
- Tidsplanering och kommunikationsplan
- I vilken ordning olika beslut fattas vid omställning
- Arbetsmiljöarbete under en omställningsprocess
- Arbetsbrist, omplaceringsutredning och turordning
- Uppsägningstid
- Vad behöver du tänka på när den nya organisationen är på plats
Målgrupp
Chef/ledare, förtroendevald, hr-person, kyrkoherde.
Vad du lär dig
Utbildningen ger dig grundläggande kunskaper i både arbetsrätt och arbetsmiljörätt knutet till omställning. Efter genomförd utbildning har du lärt dig hur du kan arbeta proaktivt, ansvarsfullt och omsorgsfullt med omställning. Du har också lärt dig i vilken ordning olika aktiviteter genomförs vid omställningsarbete.
Kursledare
Mari Burell
Förhandlare/rådgivare