Organisatorisk och social arbetsmiljö

Ett fungerande arbete med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön skapar grunden för resultatrika och sunda arbetsplatser.

Innehåll

Vi går igenom vad organisatorisk och social arbetsmiljö är, vad föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö innebär och hur det går att systematiskt arbeta med att främja hälsosam arbetsbelastning, arbetstidsförläggning samt socialt samspel på arbetsplatsen.

  • Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? 
  • Vem har ansvaret för arbetsmiljön? 
  • Att förebygga ohälsosam arbetsbelastning 
  • Arbetstid och ohälsa 
  • Vad är kränkande särbehandling och vad kan göras för att förebygga? 
  • Arbetsrelationer och samarbete 
  • Att arbeta systematiskt 
  • Metoder för att skapa och stärka arbetsglädje

Målgrupp

Chef/Ledare, HR-person, Kyrkoherde

Vad du lär dig

Du får ingående kunskaper om krav och ansvar gällande det organisatoriska och sociala arbetsmiljöarbetet. Du lär dig vad bestämmelserna i gällande föreskrifter innebär och att tillämpa och implementera dem. Du får konkreta råd om hur man arbetar systematiskt för att undvika psykisk ohälsa och skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö.

Kursledare

Sara Strandberg

Sara Strandberg

Arbetsmiljöspecialist

Direkt: 08-737 72 21
Mobil: 073-043 85 30
E-post:
Anna-Lena Enström

Anna-Lena Enström

Förhandlare/rådgivare

Direkt: 08 737 72 37
Mobil: 073 056 03 90
E-post: